Ha az additív szintézis az összeadás, a szubtraktív a kivonás elvére épül, akkor az FM minimum a szorzáséra :). Ez persze nem igaz, de míg az előző kettő minimális hang és elektronikai ismeretekkel úgy-ahogy megérthető, az FM szintézis komolyabb matematikai ismereteket feltételez. Ennek hiányában nem is fogok róla értekezni, helyette pár hosszabb-rövidebb leírás:
- FM szintézisről
- DX7 programozási alapok (angol)
- DX7 szintézis példák (angol)
- részletesen: John Chowning, David Bristow - Fm Theory and Applications
- Laczkovits Áron - Hangszintézisek (diplomamunka)
- szintézisek összefoglalása és FM részletesen - https://herbert-janssen.de/sy.html
Érdemesebb kipróbálni (Google Chrome és MIDI-t is kezel kis késleltetéssel további böngészős szintetizátorok):
Ami számomra (egyelőre :) ) kiderült, hogy a - mint kiderült tévesen: PM helyett FM-nek nevezett - szintézisben az operátorok (az ADSR-el ellátott oszcillátorok) előre meghatározott módokon (ezek az un. algoritmusok) vannak összekötve. Az operátor lehet modulátor vagy vivő (carrier). Ez utóbbi fogja a hangot adni, és a moduláció hatására számos frekvenciakomponens keletkezik az alapfrekvencia (a carrier frekvenciája) alatt és felett. Az algoritmusokat grafikusan ábrázolva az alul lévő operátorok a vivők. A vivő ADSR görbéje szokott módon a hangerőre hat, míg a modulátoré a moduláció mélységének időbeli lefolyását határozza meg. Amíg a modulátor és a vivő (vagy gondolom a másik modulátor) frekvenciaaránya egész, viszonylag “tiszta” hangok születnek.
Pld. a 8. algoritmus megfelel egy 4-oszcillátoros alap additív szintetizátornak, bizonyára orgonahangokhoz van kitalálva, míg az 5. algoritmussal egy olyan hangszer modellezhető, melynek kettő összetevője van (és itt 2 db 2-operátoros FM szintetizátor képzi a két összetevőt). A legegyszerűbb FM szintetizátor 2 operátoros, 1 vivő és egy modulátor, a leggyakoribbak a 4 és a 6 operátoros verziók Sok FM szintetizátor VSTi található, íme pár:
- JuceOPLVSTi (32/64bit) OPL2 emulátor - 2 operátor, “fordított” ADSR görbék
- FMMF (32bit) - 4 operátor, bonyolult ADSR görbék
- dexed (32/64bit) - Yamaha DX7 emulátor - 6 operátor, DX7 programok olvasása
- OXE FM (32/64bit) - 8 operátor, modulációs lehetőségek
A fázistorzítás (PD) szintézis lett a Casio - a használat egyszerűségével hangsúlyozott - válasza a Yamaha FM szintézisére, erről pár Casio-s leírás a száraz tények helyett:
- a zászlóshajó CZ-1 leírása (elvetemülteknek a service manual rajzokkal)
- An Insider’s Guide to Casio CZ Synthesizers
- CasioCZSeries-SoundSynthesisHandbook.pdf
- szintézis példák: CasioCZSeries-SoundDataBook.pdf
Itt az alaphangot 1 vagy 2 oszcillátor adja, viszont a 2 oszcillátor nem modulálja egymást, sőt nem is összeadódnak (mint az additív, vagy a többoszcillátoros szubtraktív szintetizátoroknál), hanem a két hullámforma egymás után ismételve kerül lejátszásra.
phase
A Casio magyarázata szerint az alaphang valójában szinusz, amit a DCW torzít (az időben a burkológörbével változtathatóan), és teljes torzítás (level=99) esetén lesz az eredmény az eredeti hullámforma (saw, pulse, reso, stb.). A DCW funkciójában megfeleltethető a szubtraktív szűrőnek (VCF), mint hangszín formáló elem.
phase2
Ebből a blokkból (DCO->DCW->DCA) általában 2 is van (LINE1-2), külön modulációs görbével, így a végső hang 2 független összetevőből állhat elő (a működés hasonló a 2 db 2 operátoros - a fenti rajzon 5. számú - FM algoritmushoz).
Pár ingyenes PD VSTi:
- Kassipoea (32bit)
- Cosmos-2, vagy a korábbi Cosmos XT (32bit), ami innen letölthető
- Digits (forráskóddal)
- továbbiak: Artphase / CZ-6000 / Diphase / Phadiz (de némelyik / néha mintha nem azt / úgy csinálná, ahogy kellene)
(2021.11.21)